i. kereskedés 101
A kriptovaluta piac az elindulása óta 4 éves ciklusokon megy végig. A Bitcoin és Ethereumot leszámítva szinte az összes egyéb coin felment, majd összezuhant az évek során, és sokaknak soha nem volt egy igazi második felfutása már.
Ez azt jelenti, hogy még ha „befektetési” céllal is vásárolsz egy kriptovalutát, akkor is csak hosszú távú kereskedésként érdemes gondolni rá (egyedül a Bitcoin jelent kivételt ez alól).
A fentiekből levonhatjuk azt a következtetést, hogy MINDENKÉPP meg kell tanulnunk kereskedni, el kell tudnunk dönteni, hogy mikor kínál jó lehetőséget az árfolyam a belépésre és a kiszállásra, akár rövid, akár hosszú távon.
mi alakítja az árfolyamot?
Az árfolyamot a kereslet és kínálat alakítja (ahogy minden piacon).
De érdemes pontosabban megvizsgálni azt, hogy miért van kereslet egy adott coinra, és mindenképp tisztában kell lenni azzal, hogy vannak olyan helyzetek, amikor az árfolyam szembemegy a logikával, és akkor is zuhan, amikor szerinted bőven van kereslet.
A fentieken túl a kriptovaluták esetében van még néhány speciális tényező:
1, léteznek nagy szereplők, akik 10-12 milliárd dollárnyi tőkével könnyedén óriásit tudnak pumpálni egy adott coin árfolyamán, vagy be tudják azt szakítani – ha ők együtt mozognak egy irányba, akkor nagyon vad mozgások is történhetnek
2, a projektek tulajdonosai és befektetői a bikapiac alatt aktívan szokták pumpálni az árfolyamot olyan döntések meghozatalával, ami hatással van a kereslet/kínálatra (pl: tokenek „elégetése”, a bevétel megosztása azokkal, akik „stakelik” a coinjaikat) – ezek nehezen kalkulálhatóak, ha nem vagy nagyon benne a közepében a dolgoknak.
Ebben a videóban átnézzük, hogy milyen tényezőkkel kell számolnunk, példákon keresztül:
mode 1 és mode 2: zónázó és trendkövető mozgás
Kulcsfontosságú azt felismernünk, hogy épp zónázik vagy trendet követ éppen az árfolyam, mivel a kettő drasztikusan más hozzáállást igényel, és rengeteg ember veszíti el a pénzét, mert nem a megfelelő helyzetet próbálja kereskedni.
kereskedési rendszer kialakítása
-a második a „discretionary” (magyarul „mérlegelés szerinti”-nek lehet fordítani), ami ahogy a neve is mutatja, a Te ítéleted alapján történnek a kereskedések
Mind a kettőnek megvannak az előnyei és hátrányai, hiszen bár az algoritmikus kereskedés bár jól hangzik, de rengeteg az átverés és hiba ezeken a piacokon.
A discretionary kereskedés esetében a fő probléma, hogy az emberi agy egyszerűen nem kifejezetten alkalmas a jó kereskedési döntések meghozatalára.
A fő célunk egy olyan kereskedési rendszer kialakítása, ami a kettő mixe, és így kiszámítható profitot tud hozni a számodra:
hogyan tudsz elkezdeni kereskedni?
A lenti videók megtekintése opcionális, szerintem a legtöbb felület használatát könnyedén kiismerheted magadtól is.
De ha mégis segítségre van szükség, mert egyáltalán nem használtál még hasonlót, akkor ezek a segítségedre lesznek: