A LEGJOBB 13+1 KÖNYV (LEENDŐ) VÁLLALKOZÓKNAK

A könyvek lehetővé tették, hogy folyamatosan növekedjen a vállalkozásom.

Amíg a legtöbb magyar vállalkozó “kényszervállalkozó”, és küzdenie kell, hogy kitermelje a megélhetését, addig nekem mindig volt egy tiszta tervem a haladásra. 

Egy vállalkozás profitábilissá válása egyszerű ok-okozati összefüggéseken múlik, és ez a tudás óriási segítség volt már az első vállalkozásom indításakor is. 

Ez a 14 könyv arról ad egy átfogó tudást, hogy :

  • biztonságosan el tudd indítani a vállalkozásod
  • kiszámíthatóan tudj növekedni,
  • el tudd érni a következő szintet, ha már működsz pár éve

1. Adrian Slywotzky:
A Profit Művészete

A legtöbb ember számára a “profit” szó azt jelenti, hogy “amivel lehúzott engem a csúnya gonosz kapitalista vállalkozás”. 

Számomra a profit a kiváló munka jól megérdemelt jutalma. Ha egy vállalkozás egyszerre teremt értéket, és hatékonyan is működik, akkor profitábilis lesz. 

Ez a könyv bemutat 25 különböző “profit modellt”, amik vagy segítenek több értéket teremteni, vagy pedig hatékonyabbá tesznek egy vállalkozást. 

A könyv során újra és újra felmerül a “profit paradoxon”, hogy valamiért a cégek nem foglalkoznak a profittal. 

A legtöbb profit modell teljesen egyértelmű lépés lenne, és ugrásszerű növekedést jelentene egy cég eredményességében (sokkal többet, mint egy új marketingeszköz), mégse foglalkozik velük szinte senki.

Ez a könyv különösen fontos egy olyan világban, ahol a legtöbb cég eredményessége drasztikusan csökken az árbevétel növekedésével, és nagyon sokan iszonyatos mennyiségű EU vagy kockázati tőke forrásból finanszírozzák a vállalkozásukat. 

Úgy gondolom, hogy a legtöbbet már meglévő vállalkozással rendelkezők tudnak profitálni (hehe) belőle, mert a legtöbb profitmodell értelmezéséhez látni kell valós életbeli példákat.

Viszont mivel a könyv egy nagyon olvasmányos párbeszédben van megírva egy mentor és a tanítványa között, ezért kezdőkek is használható. 

Utóbbi esetben úgy gondolom, hogy megvan a kockázata, hogy valakit túlterhel a sok infó, nem tud különbséget tenni, hogy melyik esetben mit érdemes használni. 

A 20. században a profit azé a vállalkozásé volt, aminek a legnagyobb a piaci részesedése. A 21. században a profit azé a vállalkozásé, aminek a legprofitábilisabb az üzleti modellje.

A profit modellek fontosak. Ezek nélkül képtelenség lett volna számomra egy 100 milliós nettó árbevételű egyéni vállalkozást építeni, kb 80%-os profitaránnyal. 

Igen, ekkora különbséget tud tenni néhány változtatás. 

És a legszebb? Mindez azért vált lehetővé, mert ezekkel az elvekkel egy jobban működő vállalkozást tudtam építeni, ami teljesen a vásárlói problémák megoldására koncentrál, és egy jobb ajánlatot tud kínálni. 

A hosszú távú, folyamatosan növekvő profitot a hatékony működés teszi lehetővé.

Ez a könyv kezdőtől haladó szintig ajánlott.

Ha az indulás előtt olvasod, akkor már a kezdet kezdetén számolsz azzal, hogy a vállalkozás üzleti modelljének része KELL, hogy legyen az ingyenes értékteremtés.

Ha már létező vállalkozásod van, de még nem aknáztad ki ennek a lehetőségeit (márpedig összesen 10-12 vállalkozást tudok mondani itthon, aki rendesen csinálja ezt), akkor ez a legnagyobb növekedési lehetőség a számodra. 

Az engedély alapú marketing egy mikrovállalkozást is előnybe tesz egy mammutcéggel szemben. 

Hiába van nekik óriási költségvetésük, ha a közönség a marketingedből megtudja, hogy te foglalkozol az igényeikkel, és pont arra dolgozol ki megoldást. 

Én készítettem olyan ingyenes tartalmakat, amik 50-60 millió forintos extra bevételeket hoztak – mert a közönségem ezekből látta, hogy nekem vannak válaszaim a kérdéseikre, és így könnyű volt az én szolgáltatásomat igénybe venni.

Az engedély alapú marketing egy befektetés:  idő- és energiaigényes dolog, de egy ingatlan vagy részvény megtérülése a bokorban sincs hozzá képest. 

2. Seth Godin:
Permission Marketing

A könyv fő gondolata a “megszakítás alapú marketing” és az “engedély alapú marketing” közötti különbség. Ma már mind látjuk, hogy a “héé, ne foglalkozz azzal, amit most nézel, nézd helyette EZT!” jellegű reklámot mindenki figyelmen kívül hagyja. 

Ezzel szemben, ha építesz egy közönséget, aki ismeri, ahogy dolgozol, aki elfogadja a tanácsodat, aki szívesen részt vesz a munkádban, akkor engedélyt kapsz tőlük arra, hogy egy prémiumabb (fizetős) ajánlatot is küldj nekik. Sőt, nagyságrendekkel valószínűbb, hogy igénybe is veszik azt.

Mindenki jobban jár, hiszen a vállalkozó motivált az ingyenes értékteremtésre, a piac igények figyelésére, a vásárlók pedig ingyen is sokat kapnak, és jobb döntéseket tudnak hozni.

A helyesen kivitelezett influencer marketing és a modern tartalommarketing  teljesen erre épül, és én is ezt használtam, hogy a nettó 100 milliós árbevételig építsem a vállalkozásom.

3. Peter Thiel:
Nulláról az Egyre

“Minden boldog vállalkozás kiérdemel egy monopóliumot egy egyedi probléma megoldásával. Minden bukott vállalkozás abban bukik el, hogy megszökjön a versenyzéstől”. 

Ez a könyv elsősorban a jövő sikeres startupjainak szól, annak az elemzése által, hogy a mostani legsikeresebb techcégek hogyan alakultak ki.

Röviden: egy monopóliumot alakítottak ki azáltal, hogy mindenki másnál 10x jobb megoldást kínálnak egy adott problémára. 

És bár a példák a legtöbb esetben más üzleti modellben működnek, mint a te vállalkozásod, mégis fel lehet használni a gondolatokat arra, hogy:

1, meghatározd a saját piacodat

2, 10x jobb megoldást nyújts mindenki másnál annak a piacnak

Ez egy haladó könyv, a könnyű olvashatósága ellenére a kezdőknek csak összezavaró lenne.

Kezdőként nem érdemes azon gondolkozni, hogy hogyan építesz monopóliumot a piacodon, hanem azon kell gondolkozni, hogy hogyan hozod be az első rendeléseket. 

Ez a könyv egy későbbi fázisról szól, amikor egy vállalkozás már beindult, de még nem épült ki eléggé, hogy elsőként jusson eszébe a vásárlóknak a piacon. 

A sikeres vállalkozások valamilyen titokra épülnek. 

Két fajta titok létezik:

1, természeti titkok – a körülöttünk lévő világ valamilyen felfedezetlen igazsága (pl: egy új kozmetikai hatóanyag, egy új fajta akkumulátor)

2, emberi titkok – olyan dolgok, amiket az emberek nem tudnak magukról sem, vagy titkolják magukról

Azok a vállalkozások, amik mindenki számára egyértelmű módon csinálnak mindent, nem lesznek kiemelkedően sikeresek. 

Néha egy titok kiaknázásához rengeteg befektetést kell eszközölni (pl: Amazon – évtizedekig nem voltak profitábilisak, de végül kiderült a titok, hogy az emberek szeretnek az interneten venni mindent). 

Ez egy kezdő könyv, de senki nem nyúlhat mellé vele. 

Én úgy gondolom, hogy sok könyvnek gyengéje, hogy “kifáradnak”, egy bizonyos oldalszám után önmagukat ismételgetik, vagy elnyújtják a tartalmat.

Ez a könyv végig friss, új, érdekes és hasznos, könnyen lehet, hogy néhány alapvető elvről jut eszedbe valami fontos változtatás a vállalkozásodon, tehát mindenképp érdemes rászánni azt a kb 2 órát, amibe a feldolgozása kerül. 

Talán a legfontosabb törvény az, amit a legtöbb vállalkozás megsért, és ami a legtöbb eredmény tudja hozni.

A második törvényről, a kategória törvényéről beszélek, aminek a lényege, hogy ha nem tudsz az első vagy a legjobb szereplő lenni egy adott piacon, akkor “nyiss egy új kategóriát” a piacon belül.

Teljesen más dolog marketingesnek lenni, és könyvelőknek ügyfélszerzést végző marketingesnek lenni.

A legtöbb vállalkozás nem szűkíti le a fókuszát, így amikor be kell hoznia az első vevőket, akkor nem tudja hol elkezdeni a dolgokat, és mivel minden kliense máshonnan jön, ezért nem is tudja tökéletesíteni az ügyfélszerző módszereit (mert az mindig máshogy működik). 

Erről ugyanez a szerzőpáros írt még egy külön könyvet “Pozicionálás” címmel, ami hasonló formátumú, és szintén nagyon ajánlom. 

4. Al Ries, Jack Trout: A Marketing 22 Vastörvénye

Nagyon rövid, nagyon érthető, és nagyon hasznos könyv  az alapokról. A “kompaktság” nagy előny, mert így biztos lehetsz benne, hogy nem felejted el a könyv végére, hogy mik is voltak az elvek, nincsenek dagályos példák és leírások. 

Sok vállalkozó elutasítja a marketinget, mint valami “piszkos trükköt”, de ezzel kizárják annak a lehetőségét, hogy azon gondolkozzanak, hogy vajon a VÁSÁRLÓK hogyan látják a terméked/ tevékenységed, és a saját igényeiket. 

Ha elolvasod a könyvet, kapsz egy átfogó képet arról, hogy mit is érdemes csinálni mikro- vagy kisvállalkozásként: tisztán el kell magyaráznod a piac egy bizonyos részének, hogy a te megoldásod miért jobb, mint amit a nagy cégek csinálnak. 

A  nagy cégek termékei jellemzően mindenkinek jók, de senkinek sem tökéletesek. A kisvállalkozások szerepe az, hogy azoknak, akik hajlandóak fizetni a számukra tökéletes termékért, nekik szállítani tudják azt, ehhez pedig marketingre lesz szükség.

 

5. Ashlee Vance:
Elon Musk

Az életrajzok óriási lehetősége, hogy nagyon intenzíven láthatod több évtized tapasztalatait, nagyon hosszú távú döntések következményeit kirajzolódni. 

Ez segít abban, hogy a megfelelő elvárásokkal vágj bele a vállalkozásba. Ez a könyv nagyon szórakoztatóan írja le a korunk egyik legismertebb vállalkozójának az útját és a nehézségeit. 

Sokan nem gondolkoznak ezen, de a Tesla egy 2003-as cég, a SpaceX 2002-ben lett alapítva és csak az utóbbi pár évben került be a köztudatba ez a két cég.

Természetesen ez nem egy olyan könyv amiből megtanulsz olyan vállalkozásokat építeni, mint Elon Musk. De én rendkívül hasznosnak találtam menedzselni az elvárásokat, és  megfelelően viszonyulni a nehézségekhez.

 

Ez egy “levezető” könyv a listában, amit nem tanulási céllal, de érdemes mindenkinek elolvasni. 

Túl sok ember úgy vág bele egy vállalkozásba, hogy minél gyorsabban ki akarja váltani vele a munkahelyét, és ez a kapkodás rossz eredményeket hoz. 

Lehet gyors eredményeket elérni, de akkor is csak a hosszú távú tervezés hoz idő előtt sikereket, köszönhetően a kiváló megvalósításnak. 

Egyben fontos lehet olyan vállalkozóknak, akik már sikeresek, de még nem “betonozták be” az eredményeiket.

Én nem gondolom, hogy Elon Musk egy követendő példa lenne (nyilván egy munkamániás, szociálisan “érdekes” figuráról van szó), de hihetetlenül inspiráló az, hogy az emberiség legnagyobb előrelépésein dolgozik (és sikerrel jár).

Ma egy olyan világban élünk, ahol mindannyiunknak van lehetősége valamilyen formában értéket teremteni, valami jobbat építeni, mint ami korábban elérhető volt, és ráadásul mindez jutalmazva is van. 

Ennek nem kell egy nagy dolognak lennie, de mégis lehetővé válik, hogy átéljük az alkotás örömét, és közben vagyonra is szert tegyünk. 

 

Ez egy mindenki számára hasznosítható könyv, viszont az utolsó (negyedik) fázis nagyon elnagyoltan van már leírva, és az utolsó 100 oldal döbbenetesen sűrű. 

De az első és második fázis leírása (hogy mit kell az induláskor tenned, és mit kell az első profitábilisabb évek után tenned) nagyon sokat segít abban, hogy rendezd a gondolataid, és a megfelelő helyen legyen a fókuszod. 

A számomra mindig megdöbbentő, amikor valaki úgy indít vállalkozást, hogy beletesz valamibe néhány millió forintot, és UTÁNA próbálja kitalálni, hogy hogyan lehet működésre bírni. 

Ez a könyv a fejedbe veri, hogy ezt így NEM LEHET, de megvannak a már tesztelt és bevált lépések, hiszen sok millió sikeres vállalkozás működött már a világtörténelemben, le lehetett vonni a következtetéseket. 

Mindig, amikor ehhez hasonló könyveket olvasok, azon gondolkozom, hogy miért van annyi online vállalkozás, ami új és új marketingtrükköket keres. 

A megoldás az üzleti modell fejlesztésében van, az üzleti modell pedig a vállalkozás működtetésének a “szabályrendszere”. 

Ennek a szabályrendszernek a legfontosabb pillére az, amit Masterson “OSS”-nek hív, ami az “Optimum Selling Strategy” rövidítése.

Az OSS az eladási folyamat, ami lehetővé teszi, hogy kiszámíthatóan és profitábilisan hozz be vásárlókat. 

Az én OSS-em, hogy magas minőségű ingyenes tartalommal felhívom a potenciális vásárlóim (vállalkozók és leendő vállalkozók) figyelmét, amit Facebook hirdetésekkel teszek eléjük. Meginvitálom őket a Facebook csoportomba, ahol könnyedebb és interaktívabb tartalmat is találnak,  majd évente 2x van lehetőség csatlakozni a prémium tréningemhez. 

Persze a dolog ennél azért lényegesen bonyolultabb, de így pontosan átlátom azt, hogy milyen elemekből áll össze a folyamat, és hogyan tudom a legtöbb értéket teremteni, miközben a vásárlók is a legjobbat kapják. 

Amint az OSS a helyén van, és TUDOD, hogy képes vagy vásárlókat szerezni, rengeteg lehetőség megnyílik a kísérletezésre, további termékek bemutatására, illetve a vállalkozás skálázására. 

 

6. Michel Masterson:
Ready, Fire, Aim

Ha csak egy könyvet olvasol el a vállalkozásokról, akkor ez legyen az. 

A fő téma a könyvben, hogy minden “hagyományos” (értsd: nem tech startup, hanem KKV jellegű) vállalkozás 4 fázison megy keresztül a 0-100 millió dollárig való árbevételeknél, és mindegyik fázisban más dologra kell koncentrálni, illetve más nehézségekbe ütközik.

Ez azért fontos, mert bár sokan már rögtön az induláskor automatizálni akarnak, meg kiszervezni, a valóságban az első fázisban az eladással kell foglalkozni (nem a brandinggel, nem a tőkebevonással, nem a skálázási lehetőségekkel). 

A későbbi fázisok kihívásai és prioritásai is el vannak magyarázva, és így mindig tudja az ember, hogy mire kell koncentrálnia. 

A legszebb, hogy a saját vállalkozásom alapján abszolút meg tudom erősíteni, hogy a könyvben leírt fejlődési folyamat teljesen reális, és nagyon érdemes odafigyelni rá. 

 

7. Gino Wickman:
Traction

Ezt a könyvet eredetileg azért kerestem meg, mert éreztem, hogy a vállalkozásom egy nagyon profitábilis mikrovállalkozás ugyan, de a kis-, majd középvállalkozássá növekedéshez sok mindent át kell alakítani.

Így bukkantam rá Gino Wickman EOS (Entrepreneurial Operating System) elnevezésű módszerére, és a Traction könyvre. A könyvben 6 elemről van szó, amit egy növekvő vállalkozásnak figyelnie kell: vízió, emberek, adat, folyamatok, problémák, haladás. 

Voltaképpen itt találja meg a legpontosabban az ember, hogy mit kell tenni a vállalkozás harmadik fázisában ha Michael Masterson modelljét nézzük (előző könyv). 

Ez egy nagyon technikai könyv, amivel sokat kell dolgozni. Nem gondolom, hogy jól lenne megírva (túl kevés példa, túl nagy vállalatokkal), de bevallottan ez már egy nagyon összetett téma, és ha valaki nem akar sok millió forintért egy nagyon profi tanácsadót felvenni, akkor remek kérdéseket talál benne, amiket nagyon jövedelmező megválaszolni. 

 

Ez egy haladó könyv. Pont. 

Csak azoknak ajánlott, akiknek már van LEGALÁBB 6-7 alkalmazottja, és rendszereket akar építeni, illetve az ő munkájukat akarja összehangolni. 

Elképzelhető, hogy érdemes a “Get a grip” c., ugyancsak Gino Wickman könyvvel kezdeni, ami egy egy történeten keresztül meséli el a könyvben tárgyalt módszert (sokkal kevésbé a praktikus módon, de lehetőséged van átlátni az egészet egy egyszerűbb környezetben). 

Ha követed a munkásságom egy ideje, akkor tudod, hogy gyakran ismétlem azt, hogy mind a vállalkozásban, mind az életben az előrelépés ok-okozati alapokon működik.

Vannak bizonyos problémák, amiket meg kell oldani, bizonyos eredmények, amiket el kell érni, de ha ezek megvannak, akkor egy nagyságrendekkel jobb helyzetbe kerülsz.

Ez a könyv arról szól, hogy a vállalkozásokkal kapcsolatban felmerülő millió kérdést 6 jól körülhatárolható területre rendezze.

Én sokáig nem írtam le a folyamatokat, amik működtették a vállalkozásom, mert mindent én csináltam. Amikor elkezdtem leírni őket, rögtön lettek lehetőségek a fejlődésre. 

Nagyon sok vállalkozó keres meg azzal, hogy több éve meg vannak akadva ugyanazon a szinten – ennek (kívülről) jól látható jelei vannak. 

A legfőbb tanulság ebben a könyvben, hogy mások is szembesültek már ugyanazokkal a problémákkal, mint te, és léteznek megoldások minden esetre. 

Ez egy kiváló könyv kezdőknek, hogy átlásd, hogy meg lehet csinálni. 

A világ változik, új lehetőségek alakultak ki, és mindez jobb, mint amit mindenki más csinál. 

A könyv nagyszerű munkát végez egy csomó fontos fogalom bemutatásában, és rengeteg példa is van benne, de nyilván nem fér bele minden, ezért haladóbb dolgokra már nem jutott hely.

Ezért haladó vállalkozóknak sajnos nem fog sokat nyújtani.

Ha szabadon osztod be az idődet, akkor sokkal kevesebb pénz is elég. 

Ráadásul Magyarországon az alkalmazotti és kisvállalkozói adóterhek különbsége miatt azt a pénzt könnyebb is megkeresni szabadúszóként. 

Érdemes belátni, hogy hiába TŰNIK az alkalmazotti lét biztonságosabbnak, de valójában

-a fizetésed 50%-át elvonják adóként,

-ha ideiglenesen munkanélkülivé válasz, akkor a bevételed 100%-a eltűnik,

-és az előléptetések sokszor csak több felelősséget és KEVESEBB szabadságot hoznak

Ha sikerül eljutnod odáig, hogy vállalkozóként keresd a kenyered, olyan lehetőségek nyílnak meg, amiket semmilyen keresettel nem lehet elérni alkalmazottként.

Tim Ferriss könyve megmutatja, hogy mindezt elérni nem is olyan nehéz. 

8. Tim Ferriss:
A 4 Órás Munkahét

A könyv, ami elindította az egész “digitális nomád” forradalmat, és nagyon sokak vállalkozó jövőjét alapozta meg. 

Ez nem egy munkafüzet a vállalkozásod elindításához. Ha megnézel sok értékelést, látni fogod, hogy sokak szerint a legtöbb megoldás idejétmúlt (amivel egyetértek) és korlátozott a használhatósága (amivel szintén egyetértek, de nem tartom problémának). 

Ez a könyv elsősorban arra szolgál, hogy szépen lassan belásd, hogy “lehet máshogy”. Én azt javaslom, hogy hagyd figyelmen kívül az üzleti tanácsokat, de figyelj oda ennek az életnek a “szabályaira” és szemléletmódjára.

Sokaknak a vállalkozás szó azt jelenti, hogy “bejegyzek egy Kft-t, 3 millió forint kezdőtőkével, felveszek embereket, irodahelyiséget bérlek” stb…, miközben ennek nem kell így lennie (és nem is célravezető, ha a vállalkozói életstílus, és nem a cégépítés érdekel). 

 

9. MJ DeMarco: A Gyorsítósáv a Milliókhoz

MJ DeMarco könyve félig önfejlesztés, félig üzleti könyv, és mindkettő olyan dolgot ad, amit más szerintem nem tud. 

Ez egy informális könyv, amikor egy nagyhangú (de egyben okos) vállalkozó megmondja neked a tutit, hogy mit kellene csinálnod.

Észnél kell lenni az ilyen tanácsnál, mert NEM BIZTOS, hogy pontosan illeszkedik a te helyzetedre. De még akkor is nagyon érdemes gondolkodni rajta. Ha pedig illik a te helyzetedre (vagy fiatal vagy, és tiszta lappal indulsz), akkor aranyat ér. 

Én így döntöttem annak idején véglegesen a vállalkozás indítása mellett (az önfejlesztéssel kapcsolatos rész miatt), és amikor jobban megfontoltam az üzleti részét a könyvnek, akkor a vállalkozásom egy skálázhatatlan üzleti modellből átállt egy négy éve évente triplázódó tempóra. 

 

Ezt a könyvet főleg kezdő-középhaladó szintig ajánlom, de haladó vállalkozóknak érdemes azokat a fejezeteket megnézni, amik a döntéshozatallal és skálázható vállalkozással kapcsolatosak. 

Amit a könyv hibájának tartok, hogy sokan úgy értelmezhetik, hogy a szerző azt javasolja, hogy mindenki csak olyan vállalkozásban gondolkozzon, amit a végtelenségig lehet skálázni, és dollártízmilliókért eladni (pl: szoftver, online piactér stb…).

A TheFastlaneForum.com alapján egyértelmű, hogy nem erről van szó, de becsapós lehet. Kezdő vállalkozóként legyél tisztában azzal, hogy a passzív jövedelem és a skálázhatóság fontos, de ezek csak több év múlva lesznek aktuális témák a számodra. 

Sikeressé válni nehéz, és a legtöbb embernek még nehezebbé teszi a boldog életet a “program”, amit a társadalom a fejedbe huzaloz. 

Fontos belátnod, hogy nagyon kevesen jutnak el a jólétbe úgy, hogy “csak csinálják a munkájukat, és 10%-ot megtakarítanak”, ez nem stratégia ahhoz, hogy eljuss a számodra ideális helyzetbe. 

Emiatt viszont attól sem kell tartanod, hogy “elveszik” előled a sikert, ha keményen dolgozol. 

Még Amerikában is a legtöbb ember áldozatnak tekinti magát, akitől elvették a lehetőségeket, miközben minden döntését fogyasztóként hozza meg. 

Teljesen mindegy, hogy hol születtél, ha képes vagy felelősséget vállalni a helyzetedért, és elszakadni a “társadalmi programozástól”, akkor rendben leszel. 

Még egy kifejezetten haladó könyv, amit csak akkor javasolnék, ha már tudod, hogy NEKED a saját piacodon mi működött.

Anélkül nehéz lenne eligazodni a sok lehetőség között, és teljesen látom magam előtt, ahogy valaki kezdőként egy rossz irányba kezdene építkezni, mert túlgondol néhány tényezőt, amik csak később válnak fontossá egy vállalkozás életében.

Ha a vállalkozásodnak már futnak be a megrendelései, és kiszámíthatóan és profitábilisan, akkor ezekkel a gondolatokkal lehet kezdeni tovább “mozgolódni”. 

Jay Abraham nevéhez kötődik az, amit ő a “Strategy of Preeminence”-nek hív, ezt kissé szabadon a “Felsőbbrendűség Stratégiájának” lehet fordítani. 

Ez leginkább tanácsadók és szolgáltatók számára hasznos, akik egy szellemi terméket teljesen a kliensek igényeire tudnak szabni, a legmagasabb szinten szolgálva őket. 

Kliens és vásárló nem ugyanaz. A kliens valaki, aki a “védelmed alatt áll”, vagyis lényegében felelősséggel tartozol a sikeréért. 

Ha valaki úgy építi a vállalkozását, hogy mindent megtesz a kliensei sikeréért, akkor annak híre megy, prémium árakat tud kérni, és így válik egy kifizetődő stratégiává (szemben a rövid távon gondolkodó “fosztogató” tanácsadókkal).

Sokan nem szeretik ezt, mert tartanak tőle, hogy a fantasztikusan kiszolgált kliens magától értetődőnek veszi a figyelmet, és nem értékeli. 

Én annak idején abból indultam ki, hogy ÉN mennyire hálás lennék, ha valaki ténylegesen gondolkodna azon, hogy az én kérdéseimre/problémáimra extra munka árán jobb választ adjon másoknál, és ezért biztos voltam benne, hogy értékelni fogják a kliensek.

Szerintem tanácsadóként van az embernek egy kötelezettsége arra, hogy kliensnek tekintse a vásárlókat, és így lehet közösen fejlődnie mindenkinek. 

10. Jay Abraham: The Sticking Point Solution

“A kenyeret és a húst is több ezer éve ismerjük, mégis a 18. századig kellett várni, amíg valaki összerakta ezeket szendviccsé.”

Jay Abraham szinte ismeretlen itthon, mert ahhoz, hogy valaki kibontsa az elveit sok-sok türelemre van szükség. De vitathatatlanul az egyik legnagyobb üzleti gondolkodónak számít, aki Tony Robbins legmagasabb szintű szemináriumain tanít. 

Nem egy marketinggururól beszélnük, sokkal inkább üzleti stratégáról. Az nem üzleti stratégia, hogy valaki Google Ads kampányokat futtat. 

Az üzleti stratégia, ha kidolgozol egy ajánlóprogramot, amiért a klienseidnek megéri (és könnyűvé van téve), hogy ajánlják a vállalkozásod.

A könyv tehát számtalan üzleti stratégiával kapcsolatos lehetőséget mutat be, és Jay nem spórol a példákkal, hogy egy kliense milyen nehézségbe ütközött, és ő milyen ötletekkel állt elő. 

11. Donald Miller:
Building a StoryBrand

Az egyik könnyen megelőzhető ok, ami miatt a legtöbb vállalkozás elbukik, hogy nem tudják megragadni és megtartani a potenciális vásárlók figyelmét. 

Túl bonyolult, amit csinálnak, túl sok időt kell tölteni vele, hogy megértsék, nem elég tiszta, hogy miben különbözik ez a többi lehetőségtől, és nem látják, hogy mi a haszon a vásárlónak. 

A megoldás: készíteni egy rövid sztorit, ami érthetően összefoglalja a vállalkozás értékét. Ebben a történetben a vásárló a hős, nem a vállalkozás.

A prémium kávémárka sztorija nem a fantasztikus kávébabról, hanem a minőséget értékelő vásárlóról szól. Egy jótékony márka sztorija nem az adományokról, hanem a vásárlóról (a hősről) szól, aki felkarolja a kevésbé szerencséseket. 

 

Minden vállalkozó számára fontos ennek az elvnek a megértése. 

Ha valaki az induláskor egy tucatvállalkozást épít, akkor nem fogja elérni a kritikus tömeget, ami szükséges, hogy érdemes legyen foglalkozni vele.

Ha valaki már elindult, de nincs kialakítva a sztorija, akkor örökké a túlélésért fog küzdeni, mert drága lesz vásárlókat szerezni, megtartani, és árral kell versenyeznie.

Ha pedig valaki már működteti a vállalkozását, akkor hatalmas különbségeket jelent a kialakított sztori. 

Ez megjelenik a hirdetések eredményességében, hogy mennyit hajlandóak fizetni a vásárlók egy termékért, és hogy ajánlják-e másoknak a vállalkozásod (ha könnyen elmagyarázható és érdekes, akkor kiváló beszédtéma lesz). 

Ebben a könyvben nincsen sok új, forradalmi gondolat, ami ne hangzott volna már el korábban, de a egy 7 lépéses keretrendszert ad arra, hogy hogyan válaszold meg a vásárlók “nekem mi van benne?” kérdését. 

Egyszerűen döbbenetes, hogy sok vállalkozó nem veszi észre, hogy elbeszélnek a vásárlóik mellett, rosszul magyarázzák el a tevékenységüket, és ez az egy dolog visszatartja őket. 

Ahogy a régi marketingmondás tartja: “Senki sem egy fúrógépet akar, hanem egy lyukat a falban” (értsd: mindenkit a haszon érdekel, amire szert tesznek, nem az, hogy mennyire fantasztikus a terméked).

Nem érdemes megfeledkezni erről, és érdemes kialakítani a saját sztoridat arról, hogy miért is lehet jó, ha van egy lyuk a falban, milyen nehézségekbe ütközhetnek az emberek a falfúráskor, és miért tudsz te jobb lyukat fúrni nekik a falba.

Ezt a könyvet kezdőknek javaslom. Amikor elindulsz, fontos hogy olyan területen kezdj, ahol a legjobb lehetőségek vannak.

Túl sokan úgy indítanak vállalkozást, hogy “ezt szeretem csinálni” (ezért lett túltelített a személyi edző és jógaoktató piac), vagy “erre elég a pénzem”. 

A vállalkozás indítása 99%-ban nem pénz kérdése, ha több pénzed van, de tudás nélkül indulsz el egy rossz piacon, akkor csak annál többet fogsz veszíteni. 

Amire koncentrálnod kell, az a legjobb lehetőség kiválasztása. 

Ha még nem indultál el, ez a könyv segít, hogy merre érdemes keresgélni, és ha csak nemrég indultál, akkor segít tisztítani az elképzelésed. 

300 000 ember keres félmillió dollár felett évente, csak az USÁ-ban. 

Azt hiszem ez remek bizonyíték, hogy a vállalkozói lét ma már sokkal több ember számára érhető el, mint korábban.

Ez a könyv nem egy remekmű, azért került a listára, hogy láthasd, hogy ezek az emberek nem zsenik, akiket homlokon csókolt valami múzsa, hanem egyszerű emberek, akik váltani akartak. 

Egyéni vállalkozással nem kell piacvezetőnek lenned, hogy jól megélj, és rengeteg versenytárs meg tud férni a piacon (könyvelőből, marketingesből, mobiltelefon boltból is rengeteg van). 

 

12. Elaine Pofeldt: The Million Dollar One Person Business

Az első vállalkozásod (ideális esetben) egy egyéni vállalkozás. Ezt lehet a leggyorsabban elindítani, ezzel lehetsz a legrugalmasabb, ezt támogatja legjobban az adórendszer, és ezzel tudod kiváltani a 8 órás munkahelyed.

Elaine Pofeldt elkezdte követni azokat az egy személyes, alkalmazott nélküli vállalkozásokat, amik az USÁ-n belül évi egymillió dollár felette bevételt hoztak. 

2016-ban már majdnem 40 000 ilyen volt, és ez a szám azóta jelentősen nőtt. 500 000 $ felett pedig közel 300 000 (!) cég termelt. Persze ez árbevétel, de egy egyéni vállalkozás profitja lényegesen jobb egy nagy vállalkozásénál.

Ezt a könyvet azért ajánlom, hogy belásd, hogy egy kis vállalkozás is alkalmas jelentős profit termelésére. Bizonyos területeken pedig több sikerre számíthatsz így, tehát érdemes utánajárni, hogy mi működik.

13. Drew Eric Whitman: Cashvertising

Ez a könyv arról szól, hogy hogyan lehet a [email protected] is eladni (akár).

Remélhetőleg te nem arra használod majd, de vannak jó és rossz módszerek arra, hogy valaki kommunikálja a terméke értékét. 

Erre szükség is lesz, mert még a legjobb termék sem adja el magát. Minden vállalkozónak meg kell tanulnia, hogy hogyan ragadja meg a közönsége figyelmét, milyen üzenet az, amire az emberek érdeklődést mutatnak, és hogyan lehet előre megválaszolni az emberek kérdéseit. 

Különösen fontos mindez szolgáltatásoknál vagy szellemi termékeknél, ahol nincs egy kézzelfogható dolog, amit megvesznek az emberek. 

Nehéz látniuk maguk előtt, hogy pontosan mire adnak ki pénzt, és ha nem tudod elmagyarázni nekik, akkor emiatt a bizonytalanság miatt ÖRÖKKÉ az “érdekes, ezt majd valamikor lehet kipróbálom” fázisban maradnak, ami 0 ft bevételt jelent a számodra. 

Abszolút minden vállalkozónak, akibe szorult egy hangyányi etikai érzék. 

Egy olyan korban élünk, amikor homályos, de sokat ígérő ajánlatokkal könnyen lehet pénzt keresni, és ezek az elvek ilyen esetben is működnek.

De azok a vállalkozások soha nem nőnek igazán nagyra, hiszen az átveréseknek is gyorsan híre megy. 

A legtöbbet akkor érnek ezek az elvek, ha megtanulod a segítségükkel eladni a kiváló termékedet, amibe neked már megérte sok időt/energiát/pénz fektetni, hiszen TUDOD, hogy képes vagy eladni azt jó pénzért. 

A könyv legnagyobb gondolata a “Life Force 8”, vagyis az a 8 igény, ami (ritka kivételektől eltekintve) mindenkinek fontos, és mindenki számára fontos döntési tényező lehet egy vásárlásnál. 

Ezek az alábbiak:

1, Túlélés, élet meghosszabbítása, élet élvezete

2, Étel és ital élvezete

3, Félelemtől, fájdalomtól, veszélytől való mentesség

4, Szexuális társaság

5, Kényelmes életkörülmények

6, Szociális státusz, felsőbbrendűség másokhoz képest

7, Szerettek védelme, jóléte

8, Társadalmi elfogadottság

Érdemes mindenkinek gondolkoznia azon, hogy az ajánlatát hogy lehet ennek a 8 alapvető emberi igénynek legalább az egyikéhez kötnie. 

Én személy szerint SOHA nem kezdenék olyan vállalkozásba, ami nem köthető valamilyen formában  ezekhez. 

“Szóval ön azt gondolja, hogy a pénz minden rossz gyökere? A pénz olyan csereeszköz, amely nem létezhet megtermelt áruk, és az árukat megtermelni képes emberek nélkül. 

A pénz annak az elvnek az anyagi formája, hogy emberek, akik üzletelni kívánnak egymással kereskedés útján kell, hogy tegyék, és értéket kell adniuk értékért. 

A pénz nem a lejmolók eszköze, akik könnyekkel igénylik az ember termékét, sem a fosztogatóké, akik erővel veszik el.

A pénzt csak azok az emberek teszik lehetővé, akik termelnek. Ezt tekinti ön rossznak? 

Amikor pénzt fogad el az erőfeszítéseiért cserébe, csak abból a meggyőződésből teszi, hogy kicseréli mások erőfeszítéseinek a termékére.”

+1 Ayn Rand:
Atlas Shrugged

Az egyetlen regény a sorban, de nem véletlenül került a listára. Ayn Rand fő műve azt mutatja be, hogy mi történik, amikor a világot mozgatók eredményeit elkezdik elvenni különböző szocialista eszközökkel.

A regény során hosszú idő alatt bontakozik ki, ahogy a fosztogatók jogszabályokkal ellehetetlenítik az elsődleges mozgatókat, sőt még morális felsőbbrendűségre is hivatkoznak.

Végül a teremtő emberek “sztrájkra mennek”, feladják minden vagyonukat, és otthagyják a világot, ami ezután gyors ütemben omlik össze nélkülük.

Ayn Rand filozófiájának a bemutatására használta ezt a regényt, ami persze ellentmondásos fogadtatásra talált. 

De egy olyan világban, ahol sokan idealizálják a középszerűséget, ahol összetévesztik a kényelmet a boldogsággal, és ahol sokan megvetik a sikeres embereket, óriási motivációt tud adni ennek a történetnek a megértése.

 

Scroll to Top

Töltsd le a TOP 30 vállalkozásötletet