2019. I. félév összefoglaló

bevezető:
változó idők

Július elsejével véget ért az év első fele, és nagyon hosszú ideje most először van az a fejemben, hogy „nna, ez most gyorsan elment”.  

Az év elején közzétettem 2018 eredményeit, és azóta elérhetőek a nyilvános adóbevallások is, amiből kiderül, hogy a TACIT az ország talán legprofitábilisabb mikrovállalkozása jelenleg, fantasztikus visszajelzésekkel, és gyors tempóban növekvő közönséggel. 

Minden okom meglenne tehát az elégedettségre, de egyre inkább úgy érzem, hogy ideje változtatni, készen állok valami újra.

Az elmúlt 3 évben a Gyorsítósáv tréninget fejlesztettem, és mostanra csak nagyon marginális fejlesztési lehetőségek maradtak. Egyre inkább úgy érzem, hogy mostanra a vállalkozás indítása egy megoldott probléma.

Azért kezdtem bele annak idején ebbe a tréningbe, mert úgy éreztem, hogy ezzel tudok a legtöbb értéket teremteni, ebben vagyok a legjobb, ezzel tudom a legtöbb profitot termelni, és ebből tudok a legtöbbet tanulni is. 

De az elmúlt 3 év alatt sok minden változott:

-az elmúlt években nagyon sok kezdő kérdést válaszoltam meg, sokszor újra felvettem a videókat (4 év alatt összesen 725-öt), sok online előadást tartottam meg (csak idén eddig 42-t) és így már ismétlődő kérdések jönnek, amiben nem feltétlen érzem, hogy engem igényel a válasz

-főleg külföldön már hosszú ideje látok olyan változásokat a tréning piacon, amik nagyon nem tetszenek nekem – konkrétan egyre nagyobb igény van a „get rich quick”-re (értsd: „lehetsz hülye/lusta, ha megveszed EZT, akkor minden jó lesz”), én pedig inkább a szakmai dolgokra koncentrálnék

-a profit egyre kevésbé fontos, mivel tudom hogy én rendben leszek – ahhoz viszont, hogy társadalmi problémák megoldásában tudjak részt venni, nagyobb és más vállalkozás kell

-idő közben képessé is váltam ezeknek a nagyobb vállalkozásoknak az építésére: 3 éve a százmilliós bevétel soknak számított volna, de most már látom, hogy mennyi érdekes lehetőség van még

-a végső indok pedig, hogy egyszerűen az, hogy ezt csinálom 3 éve éjjel-nappal, és én nem szeretek egy témánál leragadni

Összességében életem anyagilag legsikeresebb féléve után, ami alatt úgy érzem, hogy a legjobb szakmai anyagokat készítettem, most érzem azt, hogy ideje valami újba vágni.

Ezért úgy döntöttem, hogy az év végén induló Gyorsítósáv 8.0 lesz az utolsó Gyorsítósáv tréning, amiben én is aktívan részt veszek (utána pedig az oktatóimnak adom át a tréning levezetését).

ÜZLETI EREDMÉNYEK

Összességében az üzleti eredmény csak egy szám, nem változott semmit az életvitelem, de mégis nagyon büszke vagyok ezekre az eredményekre.

Ahogy korábban is elmondtam, szerintem mindenkinek úgy kell keresnie a pénzét, mint nekem: önerőből, etikusan, értéket teremtve.

Az én tevékenységemnek köszönhetően több vállalkozás indult el, mint több tízmilliárd forintos költségvetésű startup programok jóvoltából – nyilván törvényszerű, hogy én is (másokhoz képest nagyon kis mértékben) jól jártam menet közben.

Lényegében tavaly novembertől december közepéig ment a TACIT Gyorsítósáv 6.0 promója, majd december közepétől március végéig a 6.0 tréning teljesítése, utána április elején rögtön indult is a 7.0 tréning promója, ami május közepén elindult, és még mindig tart a tréning teljesítése.

Szerintem így kell működnie egy tanácsadó vállalkozásnak – egyre magasabb színvonalon megoldani egy adott közönség legnagyobb problémáját. Így tudunk mindannyian haladni egy jobb élet felé.

És bár az idő meghatározó többségét a Gyorsítósáv tréningekre fordítottam, ahogy fent írtam, egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy igényem van valami újra.

Ezért kezdtem a el már tavaly novemberben párhuzamosan építgetni a következő évek vállalkozásait.

lépések előre

Tisztában vagyok vele, hogy valaki az eredményeim megosztását felvágásnak veszi.

Ettől még a számomra tény marad, hogy a bevétel nekem csak arra kell, hogy az több új vállalkozás elindítását tegye lehetővé, ami új formában teszi lehetővé az érték teremtését. 

Az „új érték teremtése” most azt jelenti, hogy minden új vállalkozás valamilyen formában a környezetvédelmet, vagy valamilyen társadalmi ügyet segít. Az én szememben a legjobb vállalkozások azok, amik nem csak egy terméket adnak el, hanem egy mozgalmat teremtenek.

(A lenti vállalkozások mind erre példák)

Ehhez viszont már nyilvánvalóan nem lenne magamban elég energiám, ezért új embereket kellett felvennem és kiképeznem, ami drága, időigényes, fárasztó és néha stresszes (ezért is nem kezdtem már bele korábban). 

Az elmúlt bő fél évben viszont ezt sikerült megoldani, 3-ról 9 főre nőtt a csapat, és az újonnan épülő csapat már jópár önálló projekten dolgozik. Így a tőke és az idő/energia is megvan a további haladásra.

Én ezt tartom a legfontosabb eredménynek, hiszen még mindig csak 26 vagyok, és az azonnali bevételnél lényegesen fontosabb a későbbi folyamatos fejlődés fenntartását biztosító mérföldkövek.

A vállalkozás egyik gyengesége az volt, hogy mindent én csinálok, ami viszont egyre inkább a múlté, és egyre professzionálisabb keretek alakulnak ki a vállalkozáson belül.

A csapat épülése

Az egyik könyv a 13+1 közül, amit javasoltam vállalkozóknak a „Traction” (magyarul haladást jelent szabad fordításban) Gino Wickmantől.

Ez egy bonyolult könyv, és nekem is „érnem” kellett hozzá, mert amikor először olvastam, még nem volt elég aktuális, hogy tényleg munkába tudjam tenni.

Ha valaki nulláról indul vállalkozóként, mindent maga csinál eleinte, akkor nagyon nehéz elkezdeni feladatok a kiszervezését, mert nem tudod, hogy mire számíthatsz a másik fél részéről, hogy mennyi felelősséget vállal a munkáért.

Másik nehézség, hogy olyan dolgokat kell megfogalmazni és elmagyarázni, amik az ember fejében olyan szépen megvannak, de soha nem lettek leírva.

Vagy rendszeres meetingeket tartani, ahol a tervek és határidők meg vannak határozva, miközben korábban a hozzáállás az volt, hogy „ami a csövön kifér, dolgozom rogyásig” , és nem kellett ezeket a meetingeket és a munkát külön megszervezni.

Nehéz más emberek erőforrásaival gazdálkozni úgy, hogy el is legyenek végezve a feladatok, és mindenki jól is érezze magát. 

Az alábbiakban megosztok néhány eszközt a Traction könyvből, amiket sikerült beépíteni az elmúlt hónapokban a csapat működésébe:

ACCOUNTABILITY CHART (FELELŐSSÉGI KÖRÖK TÁBLÁZATA)

Ez a táblázat arról szól, hogy mindenkinek van egy meghatározott feladata, amire magától is figyelnie kell, egy projekt, amit önállóan is vinnie kell, ha épp nem adok semmi munkát, tehát az ezzel kapcsolatos feladatok/problémák/döntések az ő felelősségi körük.

Korábban nagy probléma volt, hogy minden egyes feladatot nekem kellett kiosztanom, ami ISZONYATOSAN fárasztó. Talán valaki azt gondolja, hogy jó dolog csak menedzselgetni másokat, de a valóság az, hogy nagyon sok energiát igényel.

Az első hónapok tapasztalatai után mindenkivel átbeszéltük, egyelőre rugalmas kereteken belül, hogy milyen szerepkört tudunk mindketten elképzelni a számára, és ahhoz kapcsolódó projectfeladatokat adtam, amivel kapcsolatban sok kreatív döntést nekik kell meghozniuk.

Ilyenkor ugye hatalmas előny, hogy rengeteg vállalkozói szellemű emberrel van lehetőségem dolgozni (és kíváncsi vagyok rá, hogy a jövőben „intrapreneur” jelleggel akár egy HR szolgáltatás szerű dolgot el tudnék-e indítani azoknak, akik bár részt vesznek a tréningemen, de nem önálló vállalkozást akarnak csinálni).

VISION/TRACTION ORGANIZER (VÍZIÓ/HALADÁS RENDEZŐ)

Ennek az eszköznek a lényege a vállalkozó fejében lévő tervek átadása a csapatnak.

Ez egy gyakori probléma szokott lenni, és őszintén én nem is értem, hogy hogy lehet egy olyan munkahelyen dolgozni, ahol nincs vízió, hogy merre fejlődik a cég.

El tudom képzelni azt a zavart és motiválatlanságot, amikor az a számításod, hogy a munkaköröd/feladataid a karriered végéig ugyanazok maradnak.

Ezért is tartom olyan fontosnak, hogy mindenkinek legyenek saját felelősségi körei, és közben különböző mérföldköveken (negyedéves, éves, három éves, stb…) keresztül lássák a saját szerepüket a vállalkozás alakításában.

Mivel a TACIT egy nagyon dinamikusan változó vállalkozás, ezért ezt gyakran nehéz kommunikálni, és a most induló félévre már külön készültem ezzel az eszközzel.

FOLYAMATOK KIALAKÍTÁSA

Talán ez igényelte a legtöbb munkát, mert annyira sok dolog van, ami eltér a normális ügymenettől, és elsőre elakadást okoz, ha valaki még csak most kezdett el az adott folyamattal foglalkozni.

Amíg én csináltam mindent, addig annyival könnyebb volt, hogy én mindenről gyorsan tudtam ilyenkor döntést hozni. Annyival viszont nyilván nehezebb volt, hogy mindenről nekem kellett döntést hozni.

Rengeteg olyan dolog merül fel a vállalkozásban, amire nem is gondolnátok, kezdve a havi ÁFA bevallások elkészítésétől a változatos módokon elrontott rendelések kijavításán keresztül a bankkártyás fizetési szolgáltatókkal való hülyéskedésig.

ASANA PROJEKTMENEDZSMENT (NEM A TRACTION KÖNYVEK RÉSZE)

Ennyi ember munkáját már nagyon nehéz észben tartani, és kommunikálni velük az egyes feladatokkal kapcsolatban.

Az Asana az egyik legnépszerűbb projektmenedzsment szoftver, amit csapatok koordinálására használnak főleg tech vállalatok, de mivel a TACIT is online vállalkozás, ezért tökéletesen bevált arra, hogy az egyes feladatokat szétosszuk és átbeszéljük.

Mindig igyekszem több embert is bevonni egy feladatba, hogy egyre gyorsabban megismerjék egymást, és egymás erősségeit is.

MEETING PULSE (MEGBESZÉLÉSEK „PULZUSA”)

Amellett, hogy a munkákat mindenki távmunkába végzi, heti rendszerességgel találkozunk a csapattal, hogy átbeszéljük a feladatokat, és időnként egy-egy emberrel is leülök, hogy megtanítsak valamit, hogy én hogyan csinálom a dolgokat (pl: hirdetések írása, értékesítő oldal szövegezése).

Az ilyen meetingeken fontos, hogy legyen egy „pulzus”, vagyis ne legyenek unalmasak, és a végére következtetésekre és döntésekre jussunk. 

Heti szinten is beszélünk, de most lesz az első féléves megbeszélés is, ahol elkezdjük lebontani kisebb feladatokra a célokat.

jövőbeli
kezdeményezések

Ahogy fentebb írtam, egy ideje már bennem volt, hogy szépen lassan áthelyezem a fókuszom új projectekre a Gyorsítósáv tréningről.

Ezek mindig nehéz döntések, de az első vállalkozásom lezárása is életem egyik legjobb döntése volt, mint ahogy a TACIT fókuszának az áthelyezése az önfejlesztésről a vállalkozásindításra is óriási eredményeket hozott.

Most is azt gondolom, mint akkor: még mindig csak a teljesítőképességem töredékénél vagyok, és az új kezdeményezések egyre közelebb fognak vinni az önmegvalósításhoz.

Sok mindent tervezek, és persze nem biztos, hogy minden megvalósul. 

Most már szerencsére csak akkor kell belevágnom egy új projectbe, ha szeretném, és célok helyett egyre inkább egy folyamatként gondolok ezekre, hogy „ha valamivel eltölthetem a napom, akkor ezekkel szeretném leginkább tölteni”. 

IRÁNY AMERIKA

Évek óta tervezem a külföldi piacot, és több dolog is visszatartott – eddig. 

Egyrészt éreztem, hogy itthon is terem babér bőven még, másrészt engem nem vonzott annyira az amerikai kultúra, az ottani városok, az ottani élet.

Az idei évben viszont San Diego nagyon megtetszett, ahogy Austin is (különösen az ott élő emberek), és ezért meghoztam a döntést az ugrásról. 

Annyi előnyöm van köszönhetően az előző évek erőfeszítéseinek, hogy azonnal tudok venni egy lakást, és egy nagyon szolid szakmai tudással megyek már ki.

Ennek a lépésnek sok oka van, amik közül a piac nagysága mindenki számára érthető, hiszen Amerikában ugye 300 millióan élnek, a döntő többségük angolul beszél, és nagy az igény vállalkozói képzésekre.

Kevésbé egyértelmű az adózásbeli előny, mert kevesen látják át azt, hogy mekkora probléma havi sok milliós (néha tízmilliós) összegeket ÁFAként átutalni.

Amerikában ezzel szemben nincs ÁFA, csak sales tax, amit államon belüli értékesítéskor kell felszámolni (ez online vállalkozásoknál lényegében elképzelhetetlen), továbbá a költségek elszámolásának a szabályai is sokkal lazábbak (jelenleg havi 20-25 munkaóra csak a számlák rendezésével telik).

Szeptember végén vásárolok ott egy lakást, amit amíg nem vagyok ott AirBnB-vel ki tudok adni, így lesz egy új (bár nagyon költséges, és a vállalkozásokhoz képest nem túl jövedelmező) extra jövedelemforrásom is.

MÁRKÁK ÉPÍTÉSE

Jelenleg én és a csapatom 3 webshopot is építünk, amik 1-2 héten belül már „szerkezetkészek” lesznek. 

Mindegyik saját termékkel fog rendelkezni (tehát nem más termékeit forgalmazza), így mindegyikhez márkát kell majd építeni.

Ezek várhatóan szeptember-október környékén mind elindulnak, és az első eredményekre (plusz a TACIT eredményeire) hivatkozva megyünk egy kört befektetőknél.

Eddig erre nem volt sem lehetőségem sem szükségem (mivel mindig személyes márkára épülő, profitábilis vállalkozásokat csináltam), de ha már most ekkora forrásbőség van (ami szerintem pár év múlva már nem lesz így), és amúgy is a nemzetközi piacot támadom, akkor ezt kár lenne kihagyni ezt.

A-LEVEL MASTERMIND

Ahogy fentebb írtam, a vállalkozásindítással kapcsolatban úgy érzem, hogy sikerült megtalálni a létező legjobb megoldásokat már.

Most ideje elkezdeni nagyobb vállalkozásokkal dolgozni egy marketingprogram keretein belül, ami kombinálja a képzést és a szolgáltatást, hogy a kliensek a létező legjobb marketinget tudhassák a magukénak a piacukon.

Részben ezért veszek fel ennyi embert most, hogy sok vállalkozással el tudjunk kezdeni dolgozni egy nagy volumenű program keretein belül.

A cél ugyanazt megcsinálni a vállalkozás fejlesztésében, mint a vállalkozásindításban, vagyis a létező legjobb anyagot összerakni itt is, ez a program októberre várható, és folyamatosan használni fogjuk a korábban említett márkák eredményeit is a példákban/tesztekben.

TACIT GYORSÍTÓSÁV 8.0

Ahogy írtam, a 8.0 lesz az utolsó Gyorsítósáv, amiben én is részt veszek személyesen.

A Gyorsítósávokkal mindig az volt a célom, hogy egy teljesen új generációja kinevelődjön a vállalkozóknak, akik önállóan tudnak építkezni, profitot tudnak termelni, és időtől/lokációtól függetlenül tudnak dolgozni.

Később is elérhetőek lesznek a tréningek, de azokat megtartani már nem én fogom, hanem az oktatóim (természetesen az anyagok a későbbiekben is az én általam készítettek lesznek, de ahogy bárki megerősítheti: most iszonyatosan sokat dolgozom azon, hogy személyre szóló visszajelzéseket és válaszokat adjak, ezt fogják a későbbiekben teljesen az oktatóim végezni).

Ez az utolsó tréningem, tehát ez is lesz a legjobb – a korábbi tréningeken már minden kérdést lefedtünk, így ez lesz a „legtisztább” Gyorsítósáv végül, ami decemberben lesz esedékes.

A KÁVÉZÓ PROJEKT

A kávézó nyitása az egyik leggyakoribb vállalkozás szokott lenni, ami ötletszerűen felmerül az emberekben, hiszen „milyen jó is lenne”. A valóság persze az, hogy egy nagyon drága dologról van szó, és a vendéglátás klasszikusan az egyik legstresszesebb vállalkozási forma.

Ezzel együtt is nekem mindenki másnál több értelme lenne nyitni egy ilyen helyet, ami fizikai keretet ad az online vállalkozásaimnak, és találkozóhelye lehet az új generációs vállalkozóknak – lényegében ugyanazt a szerepet betöltve, mint a 19. században a kávéházak.

A munkavégzés egyre inkább átalakul, egyre többen dolgoznak coworking irodából, vagy kávézóból, és egyre nagyobb igény van a nagy láncok kávézóinál magasabbra pozicionált helyekre.

Végignézve a korábbi tervek listáját, szerintem mindenkinek egyértelmű, hogy ez biztos nem férne bele az idei évbe. 

Lényegében azért osztom meg ezt, mert ez egy olyan vállalkozás, aminek a megvalósításával kapcsolatban (a felújítás/berendezés és működtetés részben) szívesen vennék ötleteket.

A tőke, és az ügyfélszerzéshez szükséges tudás megvan (pont ezek szoktak hiányozni a legtöbb hasonló kávézónál), viszont az üzemeltetés és nyitásig tartó út annyira bonyolultnak tűnik, hogy huzamosabb ideig nem tudnék belekezdeni. 

Hacsak valakinek nincs valami jó ötlete:).

konklúzió

Minden ilyen beszámolót, amit készítek, egy szúrásnak szánok, hogy bemutassam, hogy mekkorát lehet haladni ennyi idő alatt, és egy kissé tudatosítani az olvasókban, hogy az idő telik, és meg kell ragadnunk a lehetőségeket, ha nem akarunk megbánásokkal élni.

Az elmúlt években sokszor meglepett, hogy a legtöbben milyen könnyedséggel, milyen természetességgel pazarolnak el féléveket vagy éveket az életükből.

Fél év rengeteg idő – és az év fele most eltelt. 

Tudom hogy nagyon sokan ezt talán észre sem vették, és ez nagybetűs PROBLÉMA. Tudom, hogy sokan a nyár végéig már nem terveznek semmit, de addigra az év kétharmada fog eltelni.

Én azért osztom meg ezeket a gondolatokat, hogy mindenki más is elgondolkozhasson az ő tervein.

Ne hagyd az időt elszökni.