Oldal kiválasztása

TACIT Webinar összefoglaló: Hogyan indítsd el a tanácsadó vállalkozásod?

A legutóbbi webinaron igyekeztem minél több praktikus tippet adni egy tanácsadó vállalkozás elindításához. Elsősorban a probléma az tud lenni, hogy nem tudjátok, hogy hol kezdjetek bele? Persze, minden tiszta, ha már van rengeteg ingyenes tartalmad, ami szállítja a forgalmat, és van egy csomó terméket, tehát egyértelmű, hogy ha az ingyenes anyag tetszik az embereknek, akkor néhányan vásárolni is fognak.

De hogy néz ki az oda vezető út? Hogyan építsd fel a nulláról a dolgaid? Számomra ismét aktuális a kérdés, hiszen a TACIT nemsokára az angol nyelvterület felé bővül, és ugye ott ismét ismeretlen leszek, mint 2 évvel ezelőtt a TACIT indulásakor az önfejlesztéssel kapcsolatban.

Ahogy sokszor jeleztem: az emberek nem azért buknak el a lifestyle businessükkel, mert valami ISZONYATOS anyagi kockázatot kellene vállalni, és elfogy a pénzük, hanem mert ha nem jönnek az eredmények, a legtöbben pár hónap után feladják.

A lényeg, hogy muszáj felkészülni arra mentálisan, hogy ez az egész úgy alakul, hogy amíg össze nem állnak az alkotóelemek, az előrelépést azt fogja jelenteni, hogy rengeteget tanulsz (előadóképességet, vállalkozással kapcsolatos készségeket, anyagok összeállítását, emberekkel való munkát), és utána viszont már nagyon gyorsan lehet skálázni a vállalkozást.

 

A második dián különböző olyan kétségeket gyűjtöttem össze, amik akadályozták, hogy el tudjak köteleződni a nemzetközi vonal mellett (ami ugye már régóta egy tervem, de eddig nem valósult meg). Ezek bizonyára téged is zavarnak valamennyire.

Az első ezek közül az, hogy “meg kell hódítani az egész piacot”. Tudom, hogy mindenki nagyot akar robbantani azonnal. Én is így voltam vele. A TACIT indulására 3 hónapig készültem, és amint elkészült minden, vártam az ordas nagy sikert, ami…nem jött. Én elképzeltem valamit, hogy mi lenne a legjobb ajánlat az önfejlesztéssel kapcsolatban (a TACIT Pro tréning), csakhogy kiderült, hogy mások azt várják, hogy egy KONKRÉT problémájuk megoldódjon, nem pedig sok különálló készséget fejlesszenek.

Tehát egyszerre akartam mindenkinek minden lenni, minden önfejlesztéssel kapcsolatos témában megvillantani a tudásom, de ez nem volt jó. Az embernek először egy “éket kell vernie a piacba”, tehát kiválasztani egy konkrét problémát, aminek kristálytiszta, hogy mi a haszna a közönséged számára (a legjellemzőbb példák a pénzkeresési lehetőség, fizikai kondi fejlesztése, ismerkedésben/szerelmi életben megtapasztalt előrelépések – és még sok más, de ezek szinte biztosan működnek).

Nekem is egy ideig kérdés volt, hogy mi lesz ez az első téma (a TACIT-nál végül a produktivitás lett), viszont tavaly nyár óta a vállalkozásindítás annyira hasznosnak bizonyult nekem is és a klienseimnek is, hogy eleinte csak erre akarok koncentrálni, utána “kanyarodok vissza” az önfejlesztéshez (internet marketinget eladni könnyebb lenne, de nem az a fő erősségem).

Neked is ki kell találni EGY dolgot, amivel elindulsz, és javaslom, hogy amíg nem sikerült közönséget építeni, ne is gondolkozz más ajánlatokon, csak egy tréningnek/előadásnak/workshopnak a sikerre vitelén. Ez a hozzáállás egyébként arra is ösztönöz, hogy kooperálj másokkal.

Ahogy mondtam: nem kell legyőzni az embereket, tanácsadásban mindenkinek van hely, mert mindenkinek más a szimpatikus (pl: sokan mehetnének Tony Robbins tréningjeire is, de mégsem mennek, hanem közvetlenül dolgoznak együtt egy coach-al, ugyanannyi összegért).

A második kétség, hogy “azonnal valami zseniálisat kell alkotni”. Ez nagyon nehézzé teszi az indulást, hiszen a perfekcionizmus könnyen válik halogatássá, vagy méretes csúszásokká. Én úgy gondolom, hogy ez jellemzően nem igényességből merül fel, hanem mert mindenki tart a pofáraeséstől, és ennek az esélyét akarja minimalizálni a kiváló anyaggal.

A gond az, hogy ez nem fog megoldani semmit. Ha elkezdesz hónapokig készíteni egy kiváló, de bonyolult tréninget, jó eséllyel az történik, hogy a közönséged nem fogja érteni azt, tehát megvenni se fogja. Most mondjuk ki: ha készítesz egy kiváló anyagot, de a kutya se veszi meg, akkor kezdő vállalkozóként azt bukásnak fogod elkönyvelni.

Fontosabb lenne gyorsan belevágni, elviselni néhány bukást, és utána, a sikerek birtokában foglalkozni csak nagyobb volumenű projectekkel (“zseniális” dolgokkal).

A vállalkozás indítása mindenképpen fázisokból áll, és nem lehet megmondani a kezdetben, hogy PONTOSAN mit akar a közönség. Illetve mondjuk én el tudom mondani neked, de jó eséllyel az olyan tanács lenne, amit nehezen tudsz alkalmazni (mivel a marketing is egy tacit tudás, nagyon enhéz szóban átadni).

Tehát az első fázisban csak vedd fel a “lelkes tanuló” személyiségét, aki mindent kipróbál, mindent feldolgoz, és megosztja az eredményeket, amiket így elért. Én is pontosan ezt csináltam a TACIT kezdetén, ha visszapörgeted a bejegyzéseket. Ez egyben elkerülhetővé teszi az imposztor-szindrómát is.

Egy könyv, amit nagyon tudok ajánlani, a “Lopj, mint egy művész”, Austin Kleon-tól. Ez arról szól, hogy minden művész a példaképei imitálásával kezdi, és utána épül ki a saját stílusa. Így működik a kreativitás.

A harmadik kétség, ami engem is, és titeket is jó eséllyel érint, az az, hogy “majd szépen lassan kiépítem ezt”. Ez nem működik. Ha van lehetőséged valamivel elfoglalni magad, ha kényelmes a helyzeted, akkor egy nagy, intenzív elköteleződés nélkül nem fog menni.

Ezért is tartottam meg a lifestyle business kihívást. Mert tudtam, hogy az egy intenzív időszak, ami kiváló tartalomnak a készítésével telik és ha készen vagyok, akkor egy hatalmas mérföldkővel előrébb vagyok. Ugyanezt akarom elérni a Gyorsítósáv tréninggel is, a klienseimmel. A Gyorsítósáv egy intenzív tréning, és piszkálom is az embereket, hogy kezeljék prioritásként (én ezt egy extra szolgáltatásként kezelem, hogy nem csak odaadom a tréninget, hanem biztosítom is, hogy haladás legyen).

Mindenki azt mondja, hogy az első hónapok fárasztóak, mert sokat kell megtanulni, de sokan hivatkoznak rá az életük legjobb döntéseként (ahogy láthattátok is a webinaron). Ha megtanultál mindent – az olyan, mint amikor egy hegy tetejére felérsz. Addig szívás volt az út, de a kilátás miatt megéri. Aztán még le kell jönni, de egy giga előrelépés megvalósult az életedben.

A legtöbb ember azért nem éri el a céljait, mert nem dolgozik értük kellő intenzitással. Ez egy visszatérő téma volt, a passzív jövedelemmel, és a lifestyle design-al kapcsolatos videóblogban is beszéltem róluk. Ha egész hátralévő életedben heti 1-szer elmész kondizni, akkor kb semmi eredménye nem lesz. Ha a következő 3 évben heti 4-szer elmész, akkor látványos változást érhetsz el.

Ahhoz, hogy megtaláld, hogy eleinte mi legyen a pozicionálásod (hogyan verj éket a piacba), kitől vegyél át megoldásokat lelkes tanulóként, és hogyan nézzen ki az intenzív indulásod, ahhoz rengeteg ötletet tud adni egy olyan térkép készítése, amire egy nagyon kis példát mutattam a tréningen.

Ezen a térképen van néhány alkategória, ami működik önfejlesztésen belül. De ide tartozik még a személyes márka, kreativitás, gyereknevelés, kommunikáció, stb…, a fentieket azért soroltam fel, mert mindegyikre tudtam mondani valakit, aki CSAK azzal foglalkozik, és jelentős sikereket ért el.

Ellenpélda Tim Ferriss, aki mindennel foglalkozik önfejlesztésen belül, de ugye még ő is a 4 órás munkahéttel (vállalkozásindítás) kezdett, és utána bővítette a fókuszát. Ramit Sethi is a személyes pénzügyekkel kezdett, de most már rengeteg mindenben van benne a keze.

De a lényeg, hogy MIVEL KEZDESZ. Nyilván el tudod képzelni magad egy információ birodalom élén, amikor már van több száz vásárlód, és több tréninged, amiket tudsz egymás után rotálni, és így passzív jövedelmet generálhatsz (én is ezt csinálom, és Ramit Sethi is, csak ő sokkal többet automatizált ezen).

Viszont ha nem kezdesz bele, nincs meg az első vonal, amit kibontakoztatsz, az egészből nem lesz semmi. Tehát nézd meg ezeket az embereket, nézd meg a saját piacodat, végezd el a funnel hackelést (milyen üzenetekkel, ajánlatokkal, ügyfélszerző megoldásokkal érvényesülnek?) és lesz egy tiszta képed.

A vállalkozás fázisokból áll. És bármennyire vonzó is a gondolat, hogy tanácsadóként a legkönnyebb nagy passzív jövedelemmel rendelkezni, de ez csak az utolsó fázisban valósul meg.

Addig tanulni kell, építkezni, rengeteg emberrel beszélgetni a manuális munka fázisában, és ezek alapján kezd el körvonalazódni, hogy mit érdemes beletenni egy tréningbe (termék fázis), amit később tudsz automatizálni.

Ezek időt vesznek igénybe, és az első fázisokban a sikerélmény az, ha azt mondod, hogy “ezt is megtanultam”. Pénzből viszonylag kevés csordogál a befektetett munkához képest.

Tehát ezért nem kéne összehasonlítani egy alkalmazotti munkabérrel – sokaktól hallottam, hogy azért adták fel, mert “alkalmazottként feleannyi munkával kerestek ugyanannyit”. Ez nem így működik! Nem lehet órabérre lebontani ezt, mert a jövőbe fektetsz be. Nekem is a TACIT első hónapjai nagyon durván nem érték meg.

Több százezer forinttal kevesebbet kerestem, mint ha az első vállalkozásommal foglalkoztam volna, ami egy bejáratott út volt. De egy évvel később így tudtam megháromszorozni az összebevételemet, hogy kitartottam az ötlet mellett, és addig dolgoztam, amíg össze nem értek a szálak.

Csatoltam egy idővonalat, hogy NAGYJÁBÓL mire számíthatsz. Vannak kivételes esetek, amikor valakinek gyorsabban összeáll persze. De ezek nem tipikus eredmények, tehát nem érdemes számítani rájuk, max kellemesen csalódni, ha gyorsabban beindulnak a dolgok.

Ha valaki azonnal pénzt akar keresni, akkor érdemes marketingkivitelezéssel foglalkoznia. Ha 1 éves távon akarsz eredményeket elkönyvelni, akkor az e-kereskedelem kiváló terület. A legnagyobb növekedési potenciál a tanácsadásban van, de az is a többivel összehasonlítva későn kezd el kifizetődni.

Felhívtam a figyelmet a tréningen, hogy ha úgy vagy vele, hogy “majd jövőre belekezdek”, az lényegében azt jelenti, hogy megfelezed a haladási tempódat. Úgy nem 2 év lesz, hanem 4. Vagy soha. Mert ez azt feltételezi, hogy nem kezeled prioritásként, márpedig az fogja hozni az eredményeket.

Egy nagyon jó kérdés, hogy mivel kezdj bele? Kezdj el előadásokat szervezni? Írj könyvet, és arra építs közönséget? Látom, hogy sokan felcserélik a sorrendet, és ezért vesznek el a folyamatban. Nyilván sok formában és céllal csinálhatsz tartalmakat, például fenn felsoroltam azokat, amik rendszeresen előbukkannak, és valamilyen formában érdemes foglalkoznia vele mindenkinek.

De könnyű összezavarni magad, ha nem látod át, hogy ezek hogyan épülnek majd egymásra, hiszen a cél, hogy ezek egy tiszta utat képezzenek a közönséged számára, amik már építkezés közben is látszódnak, hogy működnek.

Én mindenképpen azt javaslom, hogy a fenti sorrendben építkezz. A dián látható, hogy miért ezt a sorrendet javaslom.

A következő diánkon az látható, hogy nekem hogyan állt össze a bevételem, amikor már jól ment minden az első vállalkozásommal. Ekkor már működött a TACIT és nem tartottam személyes coachingokat és előadásokat. Ez azért fontos, mert ezek extra bevételt jelentettek volna, de fontosabb volt, hogy több időm legyen és többet tudjak a vállalkozáson dolgozni, nem a vállalkozásban.

Fontos kiemelni, hogy bár mindenkinek az online tréningekből származó passzív jövedelem az érdekes, a bevételem legjelentősebb része workshopokból származott. Ha csak online tréningeket tartottam volna, a bevételem feleződött volna. Ez nyilván nagy hiba lett volna. De ezt nem látja előre az ember, csak így ha valaki megosztja a számait, és pontosan ezért is hívom fel a figyelmet erre.

A tréning következő részében arról beszéltem, hogy én hogyan csinálom a dolgokat a következő 2 évben. Először jön. az “intenzív indulás” angol nyelven, a vállalkozásindítási tréningre gyűjtök embereket egy lifestyle business kihívással. Csak 2018-ban akarom elkezdeni lefordítani a többi tréningemet, és örökzöld anyagokra fókuszálni.

A 2019-es évre a terv, hogy elkezdek egy nagyobb vállalkozásba kezdeni, egy ügynökségbe, ami másfajta készségeket igényel, nagyobb csapatot, stb…Ez korábban el fog indulni, de csak 2019-ben lesz a fő fókusz.

Mindenkinek erősen javaslom, hogy lássátok át előre a következő 2 éveteket, mert nem lehet azt mondani, hogy “egyszerre csinálok mindent”, mégis gyakori hiba. Hülyeség egyszerre építeni mindent. Először csinálj egy oldalt, ha az megvan, jöhet a következő. Én is sok mindent csinálnék szívesen, de mégis tudom azt mondani, hogy “ez csak 2 év múlva lesz a fókuszban”.

A webinar utolsó blokkjában arról beszéltem, hogy érdemes megnézni, hogy milyen oldalt készítesz, mert nagyon sokan túlbonyolítják. Az oldalnak nem az a lényege, hogy lenyűgözően gyönyörű legyen, hanem hogy érdeklődőket szerezzen, és ott tartsa az embereket az oldaladon (feliratkoztatással, kapcsolódási pontok teremtésével).

Természetesen én is nagyon sokáig figyeltem az tanácsadói piacot, és észrevettem egy csomó embert, akik nagyon rövid idő alatt építettek jelentős bevételű online vállalkozást. Ugye mindig mondom, hogy nem érdemes példának tekinteni olyan embereket, akik 10 év alatt értek el gigantikus sikert, mindig azt érdemes nézni, hogy ki ért el 1-2 év alatt jelentős sikert.

A fenti 4 ember példa erre, és mindegyikük oldalából lehet valamit tanulni. Nem kell bonyolultnak lennie, és nem kell rengeteg tartalmat gyártani – nem az hozza az eredményeket. Hanem egy olyan ajánlat kiváló megfogalmazása, ami egyértlemű, hogy hogyan teszi jobbá az emberek életét.

Ez nekem egy nagy váltás volt. Ha ez nincs meg, minden más hiábavaló. Én is szeretném azt hinni, hogy a legjobb tréning, a legjobb tartalom fog nyerni, de ez nem így van. Ha meg tudtad ragadni az emberek figyelmét, és oda tudod adni azt az ajánlatot, amivel szeretnének élni, akkor elindulnak a dolgok, és UTÁNA sokkal többet tudsz dolgozni azon, hogy a saját ízlésed felé tereled az emberek figyelmét (amikor ők is látják, hogy érdemes rád figyelni).

Például én látom, hogy sokakat önmagában nem érdekel az önfejlesztés annyira. De ha arról van szó, hogy egy vállalkozás indításához hogyan tudnak produktívabbak lenni, akkor sokkal jobban megy minden. Tehát ha előbb kínálom fel a produktivitást, és utána a vállalkozásindítást, jó eséllyel egyiket sem veszi meg az illető (mert az elsőnél elvesztettem a figyelmét). Ha előbb a vállalkozásindítás, és utána a produktivitás jön ajánlatként, sokan mindkettő lehetőséggel élnek.

A fenti 4 ember mindegyikének van egy nagyon jó ajánlata, és rogyásig adják el, anélkül hogy túlbonyolítanák – dollármilliós tételekig,

Az egész közvetítés lezárása (a kérdezz-felelek előtt) az volt, hogy megmutattam, hogy mennyire egyszerű is, egy olyan oldalt készíteni, amit a fenti példákból vettem át.

A legtöbben nincsenek tisztában azzal, hogy ilyen kis “kártyáknak” az húzogatásával össze lehet rakni egy weboldalt. Ahol szöveg van írva, oda szöveg kerül, ahol videó, ott egy videó jelenik meg az oldalon. Ezt lehet csinálni “élőben” is, tehát hogy látod magad előtt, hogy pnotosan mit csinálsz, de én ezt jobban szeretem, az oldalszerkezet így jobban átlátható.

Ha tetszett ez a cikk, és bele akarsz vágni akár a tanácsadó vállalkozásba, vagy más üzleti modellben a lifestyle business-be, ne maradj le a TACIT Gyorsítósáv 4.0 tréningről.

Ennek a cikknek az írásakor vészesen fogynak a helyek, tehát nem szeretném, ha komoly érdeklődők elhalogatnák ezt az óriási lehetőséget. Ha még nem olvastad a részleteket, vagy kezdeményezni akarod a csatlakozást, kattints ide!